Surat Letak Jawatan Kerajaan
22, jalan ab, kolam air, 80200 johor bahru, johor darul takzim. Untuk makluman anda ini adalah salah satu contoh penggunaan surat rasmi ringkas iaitu untuk membuat surat rasmi peribadi, surat rasmi kerajaan, surat rasmi kepada jabatan, aduan, permohonan, berhenti kerja, perletakan jawatan, sewa atau tempahan, tidak hadir ke sekolah, dan banyak lagi terutamanya bagi urusan berkaitan dengan kerajaan apabila anda. Majlis anugerah pelajar cemerlang aturcara majlis 830 pagi. Contoh surat berhenti kerja kilangmaka dalam surat ini kita akan tetap gunakan nama syarikat.
Walau apapun, kita perlu letak jawatan dengan secara rasmi bersama dokumen seperti sebuah surat rasmi. Antara contoh surat berhenti kerja. Kerajaan malaysia _____ pekeliling perkhidmatan bilangan 1 tahun 2015 _____ dasar dan prosedur pelepasan jawatan dan peletakan jawatan. Contoh surat berhenti kerja atau surat letak jawatan. Jikalau anda merupakan kakitangan kerajaan, sila sediakan surat letak jawatan. Umumnya asas menulis surat rasmi adalah mudah.
Surat Letak Jawatan Kerajaan. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.
Mulakan dengan surat
LANGKAH 1: Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan juga alamat penuh anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.
Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.
Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik
Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !
LANGKAH 3: Pembukaan
Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.
LANGKAH 4: Badan
Isi ialah bahagian terpenting surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk membuat kes anda untuk orang yang anda rujuk
Anda harus cuba memasukkan sekurang-kurangnya satu hingga tiga kualiti terbaik dalam diri orang itu semasa menulis surat itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.
Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.
Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.
Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.
Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ini pengalaman harus menunjukkan bagaimana orang itu berkelakuan.
Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.
LANGKAH5: Penutup
Penutupan ialah bahagian terakhir dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.
Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .
LANGKAH 6 - The Valediction
Surat anda hendaklah ditutup dengan ucapan penutupan atau penutupan percuma seperti "Ikhlas".
Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.
Tandatangan surat itu.
Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.